torsdag 25. juni 2009

VAKTBIKKJER FOR PSYKIATRIEN

Nå er det lenge siden jeg har skrevet på bloggen, men jeg har ikke glemt den. Det er bare så utrolig mye som må gjøres og ordnes når en skal selge en bolig. Jeg har imidlertid fulgt med i alle de fine og aktive innspillene til Jan Olaf til hans venner og kontakter. Jan Olaf , du er en ekte og flott ildsjel som psykiatrien og vi trenger.Gratulerer med ditt mot og dine innpill til politikere og andre ansvarlige her i landet!
Som Auroras leder håper jeg at du vil ta engasjementet ditt med også inn i Auroras aktiviteter og kampsaker. Noe av det viktigste er at vi skal være vaktbikkjer for psykiatrien, og det er akkurat det du Jan Olaf er- en utrettelig vakthund som gneldrer mot urettferdighet og diskriminering. Ikke slutt med det! Før eller siden vil nok noen prøve å få gneldrebikkja til å ti stille, men for å få det til må de nok først ta den på alvor og forandre både holdninger og lovverk.
En av Auroras tidligste og nåværende fanesaker er på få slutt på særlovgivningen når det gjelder psykisk helse.Det har Aurora kjempet for helt fra tidlig på 90-tallet og vi har lagt det fram i mange møter med politikere.På Amaliedagene i fjor kom nestleder Ola Elvestuen i Venstre med tidenes beste innspill i psykiatridebatten: "Avskaff Lov om psykisk helsevern! "Bare det var nok til at jeg vet hvilket parti som får min stemme ved Stortingsvalget til høsten.
For et års tid siden satte jeg meg grundig inn i Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern og da forsto jeg hva Siri Lill har ment når hun har snakket om den "grusomme loven".
Denne loven er en Opptrappingslov for tvang og krenkelser og skulle aldri blitt vedtatt.
Loven er en rettighetslov for psykiatere til å utøve tvang og maktmisbruk med alle midler. Hvis jeg blir dårlig psykisk kan jeg risikere å bli hentet med politi til et DPS og bli tvangsmedisinert der.Jeg kan så bli bragt med politi til sykehus for å få en såkalt tvungen undersøkelse for å finne ut om jeg fyller kriteriene for tvungent psykisk helsevern.Hvis jeg gjør det, så kan tvungent psykisk helsevern skje enten på sykehus, eller hjemme i mitt eget nærmiljø. På sykehus kan jeg oppleve tvangsmidler som isolat, skjerming, belter og tvangsmedisinering.Hjemme kan jeg bli utsatt for tvungent ettervern.På sykehuset kan personalet gjennomsøke rommet mitt og foreta kroppsvisitasjon dersom de mistenker at jeg har bragt med meg medisiner eller rusmidler inn i avdelingen.
Dette er ikke en lov som ivaretar det enkelte menneskets behov for varme, støtte, oppmerksomhet og trygghet som vi alle trenger sårt til når vi har det vondt.Denne loven er egnet til å skape angst hos alle oss som har hatt det vondt i årevis og som i alle sammenhenger er blitt ignorert og tilsidesatt.Jeg syns det er utrolig at de fleste politikerne konsekvent avviser å ta en klar stilling til det vi forteller om overgrep, konsekvenser og senskader av medikamentell behandling Psykiaterne gjør det samme og avviser det bare som tøys og tull. Jeg syns psykiaterne er feige som ikke tør å ta et oppgjør med egen praksis og handlemåter som vil måtte komme før eller siden. De er så usikre på hvordan de skal takle kritikken fra grasrota at de unnlater å komme på viktige konferanser og seminar der de absolutt skulle vært på plass og der vi skulle fortalt dem sannheten om tvang og medisiner.Psykiaterne skulle pålegges eller "tvinges" til innsikt og selvransakelse.
Ella i Aurora sa det så fint en gang:"Dette er den verste forbrytelsen mot menneskeheten i fredstid."

Klem fra Ingunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar