mandag 11. mai 2009

UTFORDRINGER

Å være leder for en forening som Aurora er et privilegium og et stort ansvar.Det er krevende, men aldri kjedelig.Utfordringene står i kø hver eneste dag og oppgavene tilsier at jeg må tone ned mine egne personlige oppfatninger og tenke mer på hvordan Aurora kan ivareta og være en møteplass for ulike mennesker i ulike livssituasjoner og med ulike meninger. Blant Auroras medlemmer er det f.eks. folk som er veldig kritiske til bruk av tvang, mens andre hevder at tvang er nødvendig og ønskelig. Da jeg ble klar over at det er så stor forskjell i holdninger knyttet til dette vanskelige temaet innad i foreningen , så tenkte jeg først at Aurora må etterleve helt konkret det som står i vedtektene. Selvfølgelig er vedtektene en veldig viktig rettesnor for foreningens fokus og prioriteringer, men livet og alt rundt oss og i oss er i bevegelse og prosess. Alt forandrer seg over tid og det må også Aurora ta høyde for og oppdatere vedtektene med jevne mellomrom.For eksempel så sier vi at "Aurora ønsker en forandring av dagens psykiatri." Faktum er imidlertid at psykiatrien i dag er i forandring. Heldigvis. Opptrappingsplanen har virket på mange områder selv om også mye fremdeles er ugjort. Vi har i dag mange flotte helsearbeidere som i sin hverdag i psykiatrien jobber aktivt og samvittighetsfullt for nettopp det samme som Aurora, at behandlingstilbudet til mennesker som sliter skal være preget av varme, respekt og empati. Dessverre vet jeg at mange av disse ildsjelene må kjempe mot maktbastioner og paternalistiske holdninger.Og jeg vet at det kan ta lang tid, veldig lang tid å forandre et system som psykiatrien.Andre mener at psykiatrien står på stedet hvil og at ingenting har forandret seg.Forskning viser at det faktisk er store forskjeller i behandlingstilbudet. Mitt poeng er at som leder, så ser jeg det som en utfordring å legge til rette for at Aurora kan bli et forum for mangfold, en møteplass for meninger uten at noen til en hver tid skal ha monopol på den eneste rette sannheten Aurora skal være et godt sted å komme til hvor alle er velkomne med ytringer og synspunkter. Jeg tror også at det er en måte for Aurora til å vokse.Når vi inkluderer og respekterer hverandre, så får vi en spennende dialog som er viktige ledd i den forandringen som er i gang i psykiatrien.Vi får også en levende organisasjon som kan leve med ulikheter, delta i samfunnsdebatten rundt psykisk helse, og samtidig ha vedtekter som gjenspeiler dette, som oppdateres jevnlig og som skal være det grunnlaget Aurora driver sin virksomhet på.
I dag er det mandag, starten på ei ny arbeidsuke.Ha en fin dag, uansett hvor du er, hvem du er og hva du gjør! Ikke glem at du er verdifull, at akkurat du med akkurat dine meninger er unik og nødvendig i den store sammenhengen!
Klem fra Ingunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar