torsdag 23. april 2009

DET VIKTIGSTE AV ALT I PSYKISK HELSEARBEID


Relasjoner mellom mennesker.Bærebjelken.Fundamentet og Prosessbærer. Det er så mye lettere å forstå hva det dreier seg om dersom vi møtes ansikt til ansikt.Da møtes våre ord,våre øyne, våre tanker, våre ressurser og våre hjerter. Ordene blir etter hvert til lange perlekjeder av forslag, idèer, planer og visjoner.
Vi kan le sammen, vi kan drømme sammen, vi kan gå i samme retning, vi kan tenke sammen, vi kan gråte sammen, vi kan le av hverandres impulser , vi kan være glad i hverandre , vi kan være sinte på hverandre og vi kan diskutere med hverandre.
Jeg har en sånn relasjon til min kjære psykolog Åsne.Det er den jeg vokser på.Det er varmen, kjærligheten, empatien og tryggheten som gir meg mot til å forandre meg, mot til å legge det vonde bak meg og mot til å møte framtida og frihetens utfordringer.
Som får meg til å gå på igjen uansett hvor sliten, trøtt og trist jeg kan være. I følge psykiateres tankegang, så er dette uproffesjonelle holdninger.Hvis jeg ikke er enig i deres tankegods, så sier de at jeg "mangler sykdomsinnsikt." Takk og pris for det! Jeg tror ikke det er noe sykdom å ha innsikt i. De psykiske sykdommene er magasinert og oppkonstruert i psykiaternes hjerner, kanskje en dristig påstand , men jeg vil mye heller ha "livsinnsikt" eller "hverdagsinnsikt" Det holder for meg!
Lykkeliten er en lykkelig hund som får mye kjærlighet og oppmerksomhet.Derfor satte jeg inn bildet av Lykkeliten i putene.Både folk og dyr har godt av det. Da blir vi trygge .
God natt!
Klem fra Ingunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar