tirsdag 3. mars 2009

MAIL TIL OPPTRAPPINGSPLANENS FAR

For et par dager siden sendte jeg en mail til Dagfinn Høybråten fordi jeg hadde en del tanker rundt noe av det som skjer i Helsesektoren. Som dere vet, så har han vært Helseminister i to regjeringer, men sitter nå i Opposisjon. Han sørget for å få vedtatt Opptrappingsplanen for Psykisk Helse som har bidratt til vesentlige forbedringer på ulike områder av dette feltet. Selvsagt er det mye som ikke fungerer til tross for alle gode intensjoner, men grunnlaget er lagt og heldigvis har vi nå mange gode helsearbeidere som gjør sitt beste for at Brukerne skal bli hørt og sett på som hovedpersoner i egne liv. Jeg blir imidlertid provosert av den massive eledighetsbeskrivelsen , forakt for svakhet og fraskrivelse av ansvar som deler av Helsevesenet bedriver. Legen ser etter det som er sykt, etter symptomer og for at jeg skal få noen kroner å leve av, må han dokumentere min udugelighet og alt jeg ikke kan klare. Jeg syns at fastlegen burde kjenne meg så godt at han også kunne dokumentere hva jeg er god på, hva jeg kan klare og hvor min styrke ligger. Psykiateren ser etter avvik og beskriver folk som gale og Personlighetsforstyrrelser hvis vår opplevelse av livet ikke samsvarer med hans egen virkelighetsoppfatning. NAV leter med lys og lykte etter mulighet for å gi avslag til fortvilte mennesker. Disse holdningene bryter ned folks selvbilde og fratar folk håpet om et bedre liv. Jeg tror noe av dette er bakgrunnen for den dystre uførestatistikken som hevder at snart er annenhver nordmann ufør! Jeg syns det er på høy tid å ta i bruk de ressurser den enkelte har i seg sjøl, men også i sine omgivelser og nettverk. Frihet,tillit og individuelle utfordringer burde prege dagens psykiatri.Da vokser mennesket og får selvtillit og handlekraft. Behandlerne må spørre pasientene sine: Hva skal til for at akkurat du får det livet du ønsker deg, og hvordan kan vi bidra til det?Jeg mener også at det må bli slutt på "Papirokratiet"som jeg kaller det-den enorme papirflyten i Helsevesenet. Vi har faktisk datamaskiner!
Jeg er spent på om Høybråten svarer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar