fredag 24. juli 2009

FLYTTING OG MESTRING

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet på bloggen, og det har sin naturlige forklaring i at jeg har vasket, ryddet, kastet og pakket ting i flere uker. Men endelig, nå er jeg straks i mål. Jeg ser at jeg har klart det, og det er en vidunderlig følelse. En voldsom jobb og jeg greide det nesten alene. Fikk litt hjelp av familien med bod, henting av emballasje,og gardiner.Kjærkommen og god hjelp, så takk for det!
Opplevelse av mestring gjør noe med hele mennesket .Jeg tror det er sunt å føle at en takler ting, at en faktisk er ganske flink på ulike områder. Jeg mener ikke å være overlegen, men de som har vært utsatt for psykiateres iver etter å modifisere og korrigere personligheten, de forstår hva jeg mener.

I morgen går flyttelasset til Notodden. Jeg skal nå ganske snart i dag koble fra den stasjonære datamaskinen, men jeg har kjøpt meg en mini-laptop med mobilt bredbånd, så jeg kan bruke Internet og epost uansett hvor og når jeg skulle ha behov for det.( Har selvsagt kjøpt både laptop og abonnement med egne penger.)

Jeg er veldig glad for at jeg har jobben i Aurora når jeg flytter til Notodden. Aurora er hjertebarnet mitt og jeg kommer til å fortsette å brenne for at vi må få løst innholdskrisen i psykiatrien. Det er ingen pengekrise i psykiatrien, men en holdningskrise og en utbredt forakt for svakhet, også blant dem som jobber i systemet. Og dette må vi få en slutt på.

5 august har jeg min første arbeidsdag som pendler inn til Oslokontoret.12.august skal styret ha arbeidsmøte og 27. august skal brukerorganisasjonene demonstrere foran Stortinget. Midt under flyttesjauen tok jeg meg en dag tid til å gå gjennom evalueringsrapporten for Opptrappingsplanen.Jeg kommer til å dele hovedtrekkene i den med resten av styret på arbeidsmøtet fordi det er så viktig at vi i styret er bevisste på i hvilke retninger myndighetene ønsker at aktivitetene våre skal ta.
Styret planlegger også i løpet av september å invitere jurister fra Helse og Sosialombudet til å komme og gi et kortfattet sammendrag av de fire helselovene.Helsedirektoratet er for tiden i gang med å granske hvordan brukerorganisasjonene forvalter midlene og hvis Aurora skal beholde støtten, så må det være samsvar mellom tiltak, aktiviteter og offentlige føringer,retningslinjer og evalueringer. Spesielt viktig er barn og unge, eldre og psykisk helse og Brukermedvirkning.
Heldigvis er det ikke noen amerikareise å ta seg en Oslotur.Med Timeekspressen tar det to timer. Jeg er også veldig glad for at nestleder Reidun og jeg har et så utrolig godt samarbeid.Hun er sjef for Oslokontoret. Hun henter posten og oppdaterer meg nesten daglig på det som skjer i feltet og med Aurora. Vi tenker og snakker sammen, planlegger og drøfter nesten daglig hvordan vi best kan ivareta Auroras interesser. Jeg tar hovedansvaret for medlemslistene og innbetaling av kontigent, for Auroras totale økonomi , for innkalling til styremøter og koordinering av møter og aktiviteter. Jeg har, i samarbeid med Reidun bestemt å utsette NLP-kurset med Hougen til i begynnelsen av november. Dette har flere årsaker:

1.Vi bør prioritere nå i høst de aktivitetene som det er tradisjon for at Aurora skal delta i , f. eks. Amaliedagene,Verdensdagenog demonstrasjon foran
Stortinget

2.Styret trenger å oppdatere seg og forbedre sine elementære kunnskaper innen data og kopimaskin.

3. Vi skal ha et ekstraordinært årsmøte og diskutere forvaltningen av arven etter Erik Østby.

4. Vi må prioritere å verve nye medlemmer og få bedre kontakt med de nåværende. Reidun har foreslått at vi sender ut noen enkle spørsmål og spør medlemmene hva de syns om Aurora, hva som er bra,hva de vil ha mer av og hva de ønsker at Aurora skal fokusere på, framover.

Jeg prøver å understreke at vi kan ikke spre oss på for mange områder, men samarbeide med Helsedirektoratet slik at iverksettelsen av planene våre er sikret offentlig støtte.

Nå pakker jeg ned datamaskinen, men kjære venner: Jeg forsvinner ikke fra Aurora eller psykiatrimiljøet. Tvert i mot så tror jeg denne flyttingen kan føre til nye oppgaver og utfordringer. Jeg gleder meg til tida som ligger foran! Livet er spennende og fantastisk! Vi er alle medpassasjerer på Livets reise!
OK, takk for meg så langt!
Og en riktig god helg til dere alle sammen!

Klem fra Ingunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar