torsdag 26. mars 2009

Trygg gjennom alt

Det som betyr mest i mitt liv er at jeg tror på Jesus og er daglig i dialog med en levende Gud.Han har gjort store ting i mitt liv , og jeg har opplevd sterke visjoner i møte med Den Hellige Ånd. Når Gud griper radikalt inn i et menneskes liv, da fører det til reaksjoner som tvil, skepsis og fordommer fra dem som står rundt. Det er vondt å oppleve dette fra sine nærmeste, men absolutt forståelig. Tenk bare på det som skjedde da disiplene til Jesus fikk Den Hellige Ånd på pinsedag.Da trodde de som sto rundt at de var drukne av vin.Det påfallende, det rare, det ukjente, det avvikende fra det normale skremmer mange mennesker og hindrer dem kanskje i å oppleve hvor grenseløs rik og stor Gud er.
Jeg erfarer mye med Gud fordi jeg hver dag ser verdien av å stole på Guds løfter og" kaste meg ut på de 70 000 favner" som tidligere predikant Einar Lundby var så opptatt av.Og det rare er at det holder hver gang selv om jeg blir redd for å bli tvangsinnlagt igjen når familien kommer på døra og vil vite hva som foregår.
I hele mitt liv har jeg opplevd tvang i ulike former. Da jeg var lita jente var det ikke noe fang å sitte på og jeg trøstet meg med å suge på tunga. Da konstruerte tannlegen et hardt tungeskjold av plast og ståltråd og det måtte jeg gå med i ganen natt og dag for å hindre at tennene kom ut av riktig posisjon.Som jeg hatet det tungeskjoldet.
Jeg husker at jeg klatret opp på kjøkkenbordet og gjemte det i det aller øverste skapet, men mamma fant det alltid og jeg ble tvunget til å sette det inn i munnen igjen.Jeg var livredd hos tannlegen. Tannlegen og assistenten tviholdt på armene mine mens jeg skrek av mine lungers kraft til ingen nytte.I psykiatrien fortsatte tvangen, supplert av grove krenkelser, overgrep og brudd på menneskerettighetene. Jeg fatter ikke at jeg har overlevd alt det vonde jeg har vært utsatt for.
Men det har jeg. I dag er jeg frisk, sterk og et lykkelig menneske. Midt i finanskrisa, så mister jeg ikke jobben som mange andre gjør. Jeg får en lederstilling i en organisasjon for mennesker med psykiske helseproblemer.Snakk om "kjerringa mot strømmen!"På det neste årsmøtet har jeg tenkt å foreslå navne endring for foreningen vår til "Aurora støtteforening for mennesker med psykiske helseutfordringer!"Jeg syns det er et bedre begrep fordi det favner bredere og inkluderer flere grupper av engasjerte mennesker.
Til slutt, et NLP-visdomsord fra Nils Henrik: Det er ikke noe poeng å bli kjent med angsten.Det som er viktig er å lære å kjenne hvor godt det er å være trygg! Klem fra Ingunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar